Maak je je zorgen over COVID-19? Bezoek onze infohub met advies over hoe je je thuiswerkend team het beste kunt ondersteunen om productief te blijven op afstand.

De 6 beste gratis tools voor taakbeheer

Gepubliceerd op 11-2-2020 door Pritam Tamang en Quirine Storm van Leeuwen

Projectmanagers in het mkb gebruiken vaak spreadsheets om taken bij te houden. Dat is voor zowel managers als teamleden omslachtig en tijdrovend.

In plaats daarvan kunnen projectmanagers beter tools voor taakbeheer gebruiken om taken automatisch te volgen en de taakstatus te visualiseren. Deze oplossingen beschikken meestal over ingebouwde kalenders en Kanban-dashboards, waarmee je taken effectiever kunt bijhouden dan handmatig via spreadsheets.

Over de prijs hoef je je geen zorgen te maken. Veel oplossingen voor taakmanagement die nu op de markt zijn, hebben ook een gratis versie. Daarmee kunnen bedrijven meteen aan de slag zonder dat het ze een vermogen kost.

In dit artikel bekijken we zes van de best beoordeelde gratis tools voor taakbeheer (in alfabetische volgorde) uit de lijst van 301 tools voor taakbeheer op Capterra. Deze softwareoplossingen zijn door gebruikers allemaal met minimaal 4,5 van de 5 sterren beoordeeld (onderaan het artikel lees je meer over de methodologie die we gebruiken).

Deze zes gratis tools voor taakbeheer staan hieronder, in alfabetische volgorde.

gratis taakbeheer tools

6 gratis tools voor taakbeheer die als beste zijn beoordeeld

Airtable

Algemene beoordeling: 4,7/5
Gebruiksgemak: 4,5/5
Klantenservice: 4,6/5

Airtable is een cloudgebaseerde oplossing voor taakbeheer. Deze bevat functies voor taakplanning, Kanban-dashboards voor het bijhouden van taken, kleurcodering om de prioriteit van taken aan te geven, opmerkingen bij taken en het delen van bestanden.

In de gratis versie van Airtable kunnen gebruikers een onbeperkt aantal ‘bases’ (projecten) maken. Verder biedt deze versie een mobiele app, teamkalenders en functies voor taakbeheer. De gratis versie heeft beperkingen voor de opslag van bestanden (maximaal 2 GB), de revisiehistorie (maximaal twee weken) en het aantal records (rijlimiet) per base (1200).

Pluspunten

Gebruikers zijn enthousiast over de ingebouwde projectsjablonen (trackers voor marketingcampagnes, productcatalogi, editorial calendars voor blogs, een event planning tracker enzovoort).

Minpunten

Volgens gebruikers heb je even tijd nodig om te wennen aan de gebruikersinterface. Het grote aantal functies kan verwarrend zijn als je nog niet eerder met een dergelijk programma hebt gewerkt.

Prijs voor upgrades: Plus – € 11/gebruiker/maand; Pro – ca. € 22/gebruiker/maand; Enterprise – aangepaste prijzen. Korting bij een jaarabonnement.

Mobiele apps: iOS, Android

Vooral geschikt voor: Marketingbureaus, UI/UX-ontwerpers en kleine teams die een flexibele tool nodig hebben om taken en projectgerelateerde informatie bij te houden.

Als zeer goed beoordeeld door: In het afgelopen jaar was 81% van de gebruikersreviews van Airtable op Capterra afkomstig van mensen uit het mkb in uiteenlopende sectoren. De vijf belangrijkste sectoren waren reclame en marketing, computersoftware, hoger onderwijs, design en non-profit.

Airtable gratis tool voor taakbeheer
Taakweergave in Airtable (bron

Lees gebruikersbeoordelingen van Airtable (in het Engels)

ClickUp

Algemene beoordeling: 4,7/5
Gebruiksgemak 4,4/5
Klantenservice 4,7/5

ClickUp is een cloudgebaseerde oplossing voor productiviteits- en taakbeheer. De tool biedt dashboards om taken weer te geven, drag-and-drop mogelijkheden om de volgorde van taken aan te passen en Gantt-diagrammen voor de planning van taken.

In de gratis versie van ClickUp is er geen beperking voor het aantal gebruikers (projectleden) en het aantal taken. Je kunt hierin ook subtaken maken, de tijd bijhouden en in real time samenwerken. Voor onbeperkte opslagruimte, Gantt-diagrammen en rapportfunctionaliteit moet je upgraden naar een betaald abonnement.

Pluspunten

De klantenservice van ClickUp reageert volgens gebruikers zeer snel en efficiënt.

Minpunten

Gebruikers zouden graag meer opslagruimte willen in de gratis versie (nu maximaal 100 MB).

Prijs voor upgrades: Unlimited – ca. €7,50/gebruiker/maand; Business – ca. €15,80/gebruiker/maand; Enterprise – aangepaste prijzen. Korting bij een jaarabonnement.

Mobiele apps: iOS, Android

Vooral geschikt voor: Kleine teams die een taakbeheertool zoeken waarmee ze online kunnen samenwerken.

Als zeer goed beoordeeld door: In het afgelopen jaar was 87% van de reviews van ClickUp op Capterra afkomstig van mensen uit het mkb in uiteenlopende sectoren. De vijf belangrijkste sectoren waren reclame en marketing, computersoftware, IT-diensten, design en onderwijsmanagement.

weergave taakbeheer clickup
Taakbeheerweergave in ClickUp (Bron)

Lees gebruikersbeoordelingen van ClickUp (in het Engels)

Flowlu

Algemene beoordeling: 4.8/5
Gebruiksgemak 4,6/5
Klantenservice 4,8/5

Flowlu is een cloudgebaseerde oplossing voor online samenwerking die verschillende functies voor taakbeheer biedt, zoals het delen van bestanden, tijdregistratie en planning van taken (met Gantt-diagrammen). Behalve taakmanagement biedt de tool ook nog andere functionaliteit, zoals factuurbeheer en boekhouding.

In de gratis versie van Flowlu kunnen maximaal twee gebruikers bestanden delen en projecten, facturen en offertes maken. Voor geavanceerde taakbeheerfunctionaliteit, zoals het maken van terugkerende taken, toegang tot projectsjablonen en uitgebreide kalenderfunctionaliteit, moet je echter upgraden naar een betaald abonnement.

Pluspunten

Gebruikers zijn enthousiast over het grote aantal functies die verder gaan dan taakbeheer alleen, bijvoorbeeld voor het maken van projectbudgetten en het genereren van facturen.

Minpunten

Gebruikers zouden in de gratis versie graag meer functionaliteit willen hebben dan alleen elementair taakbeheer.

Prijs voor upgrades: Team – ca. €35,60/maand, maximaal 8 gebruikers, Business – ca. € 67,50/maand, maximaal 16 gebruikers, Professional – ca. € 136/maand, maximaal 25 gebruikers en Enterprise – ca. €273/maand, onbeperkt aantal gebruikers. 20% korting bij een jaarabonnement.

Mobiele apps: iOS, Android

Vooral geschikt voor: Bedrijven die een oplossing voor projectmanagement zoeken met extra functionaliteit voor bedrijfsbeheer zoals boekhouding en klantenbeheer.

Als zeer goed beoordeeld door: In het afgelopen jaar was 65% van de reviews van Flowlu op Capterra afkomstig van mensen uit kleine bedrijven, 22% uit middelgrote bedrijven en 13% uit grote bedrijven. De meeste reviews waren van gebruikers uit de computersoftwarebranche, gevolgd door financiële dienstverlening, hoger onderwijs en non-profit.

bestanden delen flowlu
Weergave voor het delen van bestanden in Flowlu (bron)

Weergave voor het delen van bestanden in Flowlu (bron)

Lees gebruikersbeoordelingen van Flowlu (in het Engels)

Glip

Algemene beoordeling: 4,5/5
Gebruiksgemak 4,6/5
Klantenservice 4,5/5

Glip is een cloudgebaseerde tool voor taakbeheer met functionaliteit voor discussieforums, videoconferenties en het delen van bestanden.

Met de gratis versie van Glip kun je taken maken, teamkalenders beheren en via chat met een onbeperkt aantal gastgebruikers communiceren. Voor het exporteren van compliancerapporten en dataretentie moet je upgraden naar een betaald abonnement.

Pluspunten

Gebruikers zijn positief over de klantenondersteuning van Glip.

Minpunten

Gebruikers zouden verbeteringen willen zien in de mobiele apps, bijvoorbeeld om taken te kunnen sorteren en filteren.

Prijs voor upgrades: Glip biedt één betaald abonnement voor ca. € 4,50/gebruiker/maand.

Mobiele apps: iOS, Android

Vooral geschikt voor: Freelancers en externe teams die veel moeten communiceren over projecten en taken

Als zeer goed beoordeeld door: In het afgelopen jaar was 84% van de reviews van Glip op Capterra afkomstig van mensen uit het mkb in uiteenlopende sectoren. De vijf belangrijkste sectoren waren computersoftware, IT-diensten, reclame en marketing, consumentendiensten en de gezondheidszorg.

online samenwerken glip
Taakbeheerweergave in Glip (bron)

Lees gebruikersbeoordelingen van Glip (in het Engels)

Pipefy

Algemene beoordeling: 4,7/5
Gebruiksgemak 4,6/5
Klantenservice 4,8/5

Pipefy is een cloudgebaseerde oplossing voor workflow- en projectmanagement, met Kanban-dashboards voor het visualiseren van taken, workflowtoewijzing voor bedrijfsprocessen en taakbeheer.

In de gratis versie van Pipefy kun je ‘pipes’ (proceswerkstromen) maken met kant-en-klare sjablonen. Er is ook een mobiele app in de gratis versie, maar het aantal gebruikers is dan beperkt tot maximaal 10 en het aantal pipes tot maximaal vijf.

Pluspunten

Het maken van procesworkflows voor verschillende projecten is volgens gebruikers heel eenvoudig in Pipefy.

Minpunten

Gebruikers vinden dat de rapportfunctie van Pipefy kan worden verbeterd, bijvoorbeeld met de mogelijkheid om dashboards aan te passen om de prestaties van de hele organisatie weer te geven.

Prijs voor upgrades: Professional – ca € 8,20/maand, 5 tot 10 gebruikers; Business – ca € 20/maand, 10 tot 50 gebruikers; Enterprise – aangepaste prijzen, meer dan 50 gebruikers. 20% korting bij een jaarabonnement.

Mobiele apps: iOS, Android

Vooral geschikt voor: Sales-teams die Agile projectmanagement toepassen.

Als zeer goed beoordeeld door: In het afgelopen jaar was 80% van de reviews van Pipefy op Capterra afkomstig van mensen uit het mkb in uiteenlopende sectoren. De meeste reviews waren van gebruikers in de reclame- en marketingbranche, gevolgd door kleding en mode, bouw en entertainment.

procesworkflows online samenwerken
Procesworkflows maken in Pipefy (bron)

Lees gebruikersbeoordelingen van Pipefy (in het Engels)

Samepage

Algemene beoordeling: 4,8/5
Gebruiksgemak 4,7/5
Klantenservice 4,8/5

Samepage is cloudgebaseerde software voor online samenwerken die functionaliteit biedt voor documentbeheer (inclusief bewerken in real time), het delen van bestanden, chatten, activiteitsfeeds, kalenderbeheer en webconferenties.

De gratis versie van Samepage kan door een onbeperkt aantal leden en gasten worden gebruikt. Deze biedt functionaliteit voor het delen van bestanden, teamchats, taakbeheer en online samenwerken. Aan de opslag van bestanden (maximaal 2 GB) en de functies voor gebruikersbeheer zijn wel beperkingen verbonden.

Pluspunten

Gebruikers vinden de interface van Samepage intuïtief en de navigatie eenvoudig.

Minpunten

Gebruikers zouden graag verbeteringen zien in het beheer van appmeldingen.

Prijs voor upgrades: Pro – ca. €6,80/gebruiker/maand); Enterprise -aangepaste prijzen. Korting bij een jaarabonnement.

Mobiele apps: iOS, Android

Vooral geschikt voor: Freelancers, start-ups en teams die via realtime chat en videoconferenties willen communiceren.

Als zeer goed beoordeeld door: In het afgelopen jaar was 79% van de reviews van Samepage op Capterra afkomstig van mensen uit kleine bedrijven, 11% uit middelgrote bedrijven en 10% uit grote bedrijven. De meeste reviews waren van gebruikers uit de non-profitsector, gevolgd door onderwijsmanagement, computersoftware, gezondheidszorg en wellness.

samenwerkingstool
Online samenwerken aan documenten in Samepage (bron)

Lees gebruikersbeoordelingen van Samepage (in het Engels)

Op zoek naar projectmanagement-software? Bekijk de lijst van Capterra met de beste projectmanagement-software.

Methodologie:

In het kader van dit artikel hebben we een product als gratis geclassificeerd als:

  • het een gratis, op zichzelf staande versie van de software biedt.
  • het geen proefversie van de software is waarbij u na een beperkte tijd een betaalde versie moet aanschaffen.

Zodra een tool als gratis werd geclassificeerd, analyseerden we die tool aan de hand van de volgende criteria:

  • Er zijn ten minste 10 reviews gepubliceerd op de site van Capterra.
  • Het voldoet aan de definitie van onze taakbeheersoftware.

 

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.