Meet the disruptors! Een kijkje achter de schermen bij drie Nederlandse groeibriljanten

Gepubliceerd op 4-2-2020 door Quirine Storm van Leeuwen

Er is visie en lef nodig om bestaande markten op te schudden. Voor het succesvol uitvoeren van een baanbrekend idee moet je bij echte disruptors zijn. Capterra sprak er drie die tot de snelstgroeiende bedrijven van ons land behoren: Harver, die de werving- en selectieprocedure heruitvond; Viisi, die de hypotheekadviesbranche opschudt en Channable, die impact maakt met hun online datafeed marketingtool. 

Meet the disruptors! Zo oogsten deze marktuitdagers succes. 

disruptors

Hoe goede ideeën ontstaan

Een goed businessidee kan miljoenen waard zijn. Maar hoe kom je erop? Barend Raaff (oprichter en CEO van Harver), Hergen Dutrieux (medeoprichter en Business Developer van Viisi) en Rob van Nuenen, (medeoprichter en CEO van Channable) onthullen hoe het allemaal begon. 

Van tegenslag naar topidee

Soms komen goede ideeën voort uit tegenslag. De oprichters van Viisi (Tom van der Lubbe, Frank Tukker, Hergen Dutrieux en Hendrik Schakel) raakten hun baan kwijt omdat hun toenmalige werkgever de deuren sloot. Ze werkten al in de financiële planning en besloten toen hun eigen hypotheekadviesbureau op te starten met enkel universitair opgeleide hypotheekadviseurs. De timing kon niet beter, een wetswijziging brak de financiële adviesmarkt open en maakte de weg vrij voor het ontwikkelen van innovatieve financiële adviesdiensten. 

Toen de AFM besloot de regulering te veranderen en het advies van het product te scheiden, toen zeiden we ‘Yes, daar hebben we op zitten wachten’. We zijn de AFM ook eeuwig dankbaar, want dat bood de kans de markt van het hypotheekadvies te veranderen.

 

De vier Viisionairs maakten het hun missie de financiële sector beter, kwalitatiever, transparanter en meer langetermijn-gericht te maken. Zo willen zij bijvoorbeeld de herkomst van een hypotheeklening volledig transparant maken en klanten kunnen laten zien waar het geld dat zij lenen vandaan komt. Hierbij specialiseren ze zich in hypotheekadvies aan academici. Hun impact wordt steeds groter en in 2020 gaan ze meer dan een miljard euro aan hypotheken begeleiden. 

Van klantvraag naar topidee

Zowel voor Channable als Harver kwam hun businessidee voort uit een vraag van een klant. Rob van Nuenen, van Channable, vertelt dat hij tijdens zijn tijd bij zijn eerste bedrijf Site2Mobile (een platform dat heel snel een bestaande website kon omzetten naar een website voor mobiele apparaten), de vraag kreeg of ze data die ze uit de website/shop verkregen ook direct naar Google konden sturen. Deze vraag is de aanleiding geweest tot de ontwikkeling van het datafeedmarketing-platform Channable

De tool biedt een geautomatiseerde oplossing voor een van de grootste uitdagingen van marketers en webshopeigenaren: datafeeds, tekstadvertenties, marktplaatsen en analytics. Het maakt adverteren op vergelijkingswebsites, marktplaatsen, zoekmachines en affiliate-netwerken makkelijker en sneller. Via een datafeed worden de productgegevens ingeladen en vervolgens geoptimaliseerd met behulp van regels. Grote namen zoals Vodafone, Hema en Mediamarkt gebruiken inmiddels de tool. 

Barend Raaff was, voordat hij Harver startte, eigenaar van een bureau dat zich specialiseerde in digitale transformatie voor grote bedrijven. Van een klant kreeg hij de vraag om te helpen een oplossing te vinden voor het grote verloop van personeel. 

In dezelfde periode werd ik benaderd door een van Nederlands grootste contact- centers met de vraag om mee te denken over een oplossing van een groot probleem. Van elke 10 mensen die ze aannamen, vertrokken er 6 binnen 12 weken. 

 

Na een aantal maanden onderzoek en validatie bleek dat dit samenhing met de manier waarop mensen werden geselecteerd. De handmatige manier van matchmaking tussen een kandidaat en baan bleek foutgevoelig te zijn. Dit was de aanzet om een selectietool te ontwikkelen voor een beter wervingsresultaat. 

Met dit platform maakte we het sollicitatieproces transparant, eerlijk, snel en leuk! Het werd zo een groot succes dat ik een jaar later besloot hier al mijn aandacht en tijd aan te geven. Dit was de start van het huidige Harver.

Barend Raaff

 

Met de software van Harver kunnen bedrijven snel grote groepen sollicitanten doorlichten door ze online tests en games te laten doen gebaseerd op video’s met realistische werkscenario’s. Door te kijken naar cognitieve vaardigheden, werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid kan het algoritme voorspellen of een kandidaat geschikt is voor een baan. 

De ingrediënten voor succes

Wat is bepalend voor het succes van snelgroeiende ondernemingen? Zit het succes in voldoende financiering, in het businessmodel of is er een andere succesformule? 

Voor Harver was het een beetje geluk en goede timing: 

We hadden het juiste product voor het juiste probleem op het juiste moment.

Barend Raaff

 

Ook mensen spelen een grote rol. Zowel Harver als Viisi benadrukken dat hun mensen de sleutel tot het succes van hun onderneming zijn. Getalenteerde werknemers die in je product geloven maken “voor een groot deel het verschil tussen slagen of falen”, aldus Raaff. 

Mensen zijn zelfs zo belangrijk bij Viisi dat de persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling van hun ‘Viisionairs’ op nummer één staat. 

We hebben een klantcijfer van 9.8 op Trustpilot, maar het grappige is, dat onze klanten echter niet op de eerste plaats staan, ons uitgangspunt is ‘People First’, wat zoveel betekent als ‘onze eigen mensen zijn het belangrijkste’. Als die gelukkig zijn, dan leidt dat automatisch tot tevreden klanten.

Hergen Dutrieux 

 

Om mensen volledig achter hun missie te scharen werkt Viisi volgens het principe van Holacracy: een open organisatiestructuur met een decentrale besluitvorming. Mensen werken in zelfsturende teams met rollen. Hierdoor krijgen mensen meer autonomie waardoor ze sneller kunnen beslissen en het bedrijf wendbaarder wordt. Een innovatief concept dat Viisi als eerste financiële organisatie van de wereld met succes heeft ingevoerd. Ze zijn namelijk al vier jaar op rij uitgeroepen tot ‘Best Workplace’ in Nederland.

De tech achter de schermen

Als je bedrijf zo snel groeit, moet je heel snel kunnen schalen. Dat kan alleen met een super schaalbaar businessmodel en goede software.

Als mensen de ‘brains’ zijn van een tech-bedrijf, dan is software het lichaam. Zonder de juiste tools is het onmogelijk een bedrijf als Harver te runnen, laat staan te schalen.

Raaff van Harver

 

Channable investeerde om die reden vanaf het begin al in een sterk online platform van eigen maak. Deze solide basis werd uiteindelijk een van de factoren die bijdroegen aan hun succes.

We hebben ervoor gekozen een platform vanuit een volledig technisch oogpunt te bouwen. Waar onze (toenmalige) concurrenten voornamelijk een tool hadden ontwikkeld die voortkwam uit een hobby-project van een marketingbureau, hebben wij het vanaf het begin op snelheid en stabiliteit gebouwd.

 

Ook bij Viisi speelt software een belangrijke rol bij het opschalen van hun onderneming. Zij zijn zelfs zo bewust bezig met schaalbaarheid dat zij er een woord voor hebben bedacht, de “Factor 100”.

Sinds de start denken we bij ieder proces erover na of het ook nog functioneert als we 100 keer zo groot zijn, we noemen dat intern ‘factor 100’.

Hergen Dutrieux

Het belang van systeemintegratie

Naast schaalbaarheid is de integratie van verschillende systemen net zo belangrijk bij snelle groei. Verschillende systemen binnen en buiten het bedrijf moeten goed met elkaar kunnen communiceren om gegevens beschikbaar te maken en te kunnen vertalen naar relevante informatie. 

Viisi gebruikt ingekochte software, zoals Hubspot voor marketingdoeleinden, het Faster Forward Elements CRM-systeem en het hypotheekadviespakket Adviesbox. Om deze systemen met elkaar te integreren maken zij gebruik van standaard plug-ins of API’s, maar als deze niet beschikbaar zijn moeten zij de leveranciers vragen nieuwe koppelingen te maken of gebruiken zij een integratietool zoals Zapier

Voor Channable is systeemintegratie de kern van hun business. Zij hebben zelf hun software ontwikkeld. Daarom hebben ze ook zelf de technische know-how in huis om koppelingen te bouwen en houden zo ook de daaraan verbonden kosten in de hand.

Het hele idee van Channable is dat we allerlei systemen koppelen: webshopsystemen aan marktplaatsen, vergelijkingswebsites, en advertentieplatformen zoals Amazon, Google, Bol, eBay of Beslist. Iedere markt die we aansluiten (bijvoorbeeld Nederland, Spanje of Duitsland) heeft weer andere systemen waarmee we moeten koppelen.

 Rob van Nuenen

 

Bij de ontwikkeling van het recruitmentplatform van Harver ligt de focus voor een groot deel ook op integraties, maar dan met andere recruitmentsystemen. Ook zij ontwikkelden hun software zelf en hebben hun eigen programmeurs die waar nodig ook de koppelingen met software van derden op zich kunnen nemen. 

Uiteindelijk is het voor iedereen van het grootste belang dat alle systemen met elkaar praten en de juiste data delen.

Barend Raaff van Harver

Technologische innovatie

Innovatie en verandering gaan vaak gepaard met nieuwe technologieën. Voor Harver is technologische innovatie zelfs hun bestaansrecht. Het Harver recruitmentplatform maakt gebruik van big data, AI (artificial intelligence) en machine learning om solliciteren eerlijker, leuker en efficiënter te maken. De functionaliteit van de software staat bij Harver altijd op nummer één. 

Technologische innovaties zijn voor ons alleen interessant als ze faciliterend zijn […]. Bij Harver absoluut geen innovatie ‘om de innovatie’.

Barend Raaff

 

Het feedmanagement-platform van Channable is puur een big data tool waarmee per dag meer dan een miljard producten worden verwerkt. Momenteel bekijkt Channable hoe machine learning en chatbots op meer plekken kunnen worden ingezet om zo het platform nog handiger te maken voor hun klanten.

Viisi verwacht dat blokchain en kunstmatige intelligentie de belangrijkste technologische innovaties voor fintechs zullen zijn. In de financiële adviesbranche heeft regelgeving echter net zo veel als niet meer innovatiekracht als technologie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de PSD2 en open brondata.

In fintech zal het een combinatie van kunstmatige intelligentie, PSD2 en waarschijnlijk blockchain zijn. Maar soms wordt het effect ook overschat. Soms is het veel simpeler, zoals automatische koppelingen met brondata zoals belastingen, sociale zekerheidsgegevens en pensioendata.

Hergen Dutrieux

Een blik op de toekomst

Groot durven dromen is een voorwaarde voor een innovatieve cultuur. De drie disruptors spreken dan ook met passie over hun toekomstmissie. 

Over 5 jaar zijn we wereldwijd actief, met lokale kantoren in ieder werelddeel. Onze tool moet dan een van de beste tools ter wereld zijn op het gebied online marketing en worden ingezet door tienduizenden tot honderdduizenden bedrijven wereldwijd.

Rob van Nuenen 

 

Werk en eerlijke sollicitatieprocessen zijn fundamenteel voor een goed functionerende maatschappij. Daarom zegt Barend Raaff: “Harver is klaar als elke ‘hire’ succesvol is.” 

Viisi wil marktleider worden van financieel advies in Nederland en zo haar missie verwezenlijken de financiële wereld te veranderen. Als je de financiële sector wilt veranderen, dan is het belangrijk, dat je groter wordt“. Pas dan zal het bedrijf genoeg gewicht hebben om de gewenste veranderingen door te voeren. Het uiteindelijke doel van Viisi is tweedelig: dat de hele waardeketen transparant wordt en dat hun mensen zich tot hun volste potentieel kunnen ontplooien.

We willen dat de klant weet waar het geld van zijn hypotheek vandaan komt en waar het geld daarna ook weer naartoe gaat. Simpel uitgedrukt willen we de ‘Tony’s Chocolonely van de hypotheken’ worden.

Hergen Dutrieux van Viisi

 

Is jouw bedrijf op zoek naar schaalbare software om door te groeien, neem dan een kijkje op Capterra waar meer dan 50.000 softwareproducten te vinden zijn met duizenden klantbeoordelingen van zakelijke gebruikers. De producten zijn onderverdeeld in categorieën, bijvoorbeeld marketingsoftware, software voor financiële diensten of werving- en selectiesoftware.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.