5 prima Trello-alternatieven voor projectplanning

Gepubliceerd op 26-11-2019 door Pritam Tamang en Quirine Storm van Leeuwen

Projecten kunnen door tal van redenen mislukken: geen goede planning, slechte communicatie in het team, inefficiënt resourcemanagement… en deze lijst is nog veel langer.

Een belangrijke en veel voorkomende reden voor het mislukken van projecten is het voortdurend missen van deadlines. Dit is een uitdaging voor de meeste bedrijven en zelfs voor de overheid: denk maar eens aan de vertragingen bij de bouw van de luchthaven Berlin Brandenburg of van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn.

Als de planning bij zoveel bedrijven fout gaat, hoe kun je dan wel je deadlines halen? Heel eenvoudig. Begin met het effectiever managen van je projecten door gebruik te maken van projectplanning tools.

trello alternatieven

Met een online tool zoals Trello ben je af van foutgevoelige en tijdrovende handmatige processen. Je kunt van elk project zien wie er aan het project werkt, uit welke taken het project bestaat en wat de leverdatum is. Je kan ook bestanden koppelen en gemakkelijk samenwerken met je team op één enkel dashboard.

Trello is echter niet perfect. Hoewel de tool meer dan 14.000 reviews op Capterra heeft met een gemiddelde score van 4.5 van de 5 sterren, dragen veel gebruikers gegronde bezwaren aan. Zo zijn veel functies van Trello afhankelijk van extensies, “Power-Ups” genaamd. Als je meer dan één Power-Up wilt, waarbij je de keuze hebt uit facturering, urenregistratie, rapportage, kalenders, herhaalde taken en alternatieve weergaven (zoals gantt-grafieken), gaan de tarieven van gratis tot € 9 per gebruiker.

Sommige reviewers melden dat Trello soms traag is met laden en e-mailmeldingen pas verzendt lang nadat er een taak is gewijzigd, iets wat met name gebeurt bij overvolle dashboards. Vanwege deze problemen stappen veel mensen over naar de concurrenten van Trello.

Top 5 Trello-alternatieven

De 5 beste Trello-alternatieven voor projectmanagement

Om de beste alternatieven voor Trello te vinden, hebben we de aanbevelingen en scores van Capterra-gebruikers geanalyseerd. Vervolgens hebben we op basis van die analyse de vijf beste tools bepaald aan de hand van de volgende criteria:

  • Minstens 4.5 sterren op Capterra;
  • Minstens tien verschillende reviewers van verschillende bedrijven;
  • Een abonnement met power-ups van maximaal € 10 per maand per gebruiker;

De programma’s staan in alfabetische volgorde.

ClickUp: Productiviteit van kleine teams verbeteren

Clickup projectplanning

 

Score: 4.5 sterren op Capterra          Klantbeoordelingen: 1.421

 

ClickUp lijkt op Trello wat betreft de samenwerkingsfunctionaliteit: gebruikers kunnen taken maken met behulp van kaarten, gesprekken markeren en reageren op de opmerkingen daarin. Ze kunnen ook tekst met opmaak schrijven, samenwerking in realtime bekijken en schakelen tussen dashboardweergaven.

De software heeft een uniek perspectief op accountmachtigingen. Beheerders kunnen schakelen tussen machtigingsopties op basis van projecthiërarchie – op organisatie-, team-, project- of taakniveau. De tool biedt ook integraties zoals met Dropbox voor het delen van bestanden en met Harvest voor urenregistratie.

 Pluspunten

  • Gebruikers waarderen de vele samenwerkingsfuncties zoals de mogelijkheid om notities vast te leggen en de ingebouwde kalender.
  • Gebruikers bevalt de optie om te kunnen schakelen tussen verschillende dashboardweergaven zoals tijd (kalender), kanban, lijst en gantt-grafiek.
  • Ze waarderen de kladblokfunctie waarmee notities en ideeën kunnen worden vastgelegd, die later kunnen worden omgezet in taken.

Minpunten

  • Er is vraag om de mobiele app te voorzien van functies zoals de mogelijkheid om taken te sorteren op prioriteit of einddatum.
  • Het kost nogal wat tijd om vertrouwd te raken met de interface.
  • Vraag om een snellere laadtijd zodat gebruikers taken sneller kunnen maken en sluiten.

Hoeveel kost ClickUp?

Gratis voor één project met 100MB opslag. Upgrade voor ca. €4,50 per gebruiker per maand voor onbeperkte opslagruimte, projecten, apps, aangepaste velden en workflows.

Trello alternatief Clickup

Taken bijhouden op een kanban-dashboard in ClickUp

FunctionFox: Uren en projectstatus bijhouden

logo functionfox alternatieven voor trello

 

Score: 4.5 sterren op Capterra                    Klantbeoordelingen: 120

 

FunctionFox is een oplossing voor project- en urenregistratie die uitstekend geschikt is voor kleinere bedrijven die aan klantprojecten werken. De tool biedt functionaliteiten zoals taakbeheer, groepskalenders, roosters, stopwatch, facturering, declareren van onkosten en contactbeheer

Als alternatief voor Trello biedt FunctionFox soortgelijke functies voor taakbeheer. Deelnemers aan een project kunnen vanaf een centrale locatie taken maken, toewijzen en volgen. Waar Trello met eenvoudige kanban-projectworkflows werkt, biedt FunctionFox gedetailleerde rapportage waarmee bedrijven projectmijlpalen en beschikbaarheid van teamleden kunnen volgen.

 Pluspunten

  • Gebruikers waarderen het feit dat de tool functionaliteiten als projectmanagement, urenregistratie en boekhouding in zich verenigt.
  • Gebruikers bevalt de functionaliteit voor het toewijzen van resources waarmee managers personeelsroosters kunnen plannen.
  • Ze waarderen ook de rapportagefunctionaliteit voor het opstellen van rapporten voor klanten, zoals kostenramingen, onkostendeclaraties en rapporten voor factureerbare uren.

Minpunten

  • Zorg dat er meer dan één bestand tegelijk in het documentbeheer kan worden geüpload.
  • Maak de interface intuïtiever zodat gebruikers minder tijd kwijt zijn aan het leren omgaan met de tool.
  • Verbeter de functionaliteit voor klantbeheer door bijvoorbeeld opheffing van de beperkingen in het aantal klanten dat gebruikers kunnen opnemen in het rooster.

Hoeveel kost FunctionFox?

Vanaf ca. € 4,50 per gebruiker per maand, met roosters, mobiele toegang en projectsjablonen. Voor ca. € 9 per gebruiker per maand kun je resources toewijzen en is er een projectblog. Voor ca. € 13,50 per gebruiker per maand beschik je over documentbeheer en aanpasbare rapporten.

projectplanning in functionfox
Projectstatus volgen in FunctionFox

GoodDay: Taken plannen en workflows stroomlijnen

Goodday logo

 

Score: 4.5 sterren op Capterra                      Klantbeoordelingen: 59

 

Met GoodDay kunnen bedrijven verschillende aspecten van een project bijhouden, zoals de voortgang van taken, gerealiseerde mijlpalen en activiteiten van medewerkers. De tool biedt projectplanning voor het vaststellen van onderling afhankelijke taken met gantt-grafieken, op basis waarvan bedrijven duidelijke schattingen kunnen maken van de tijd en de stappen die nodig zijn om een project te voltooien.

Als alternatief voor Trello biedt GoodDay een online kanban-dashboard voor het stroomlijnen van projectworkflows met kaarten, waarbij de kaarten langs een eenvoudige, lineaire baan kunnen worden verplaatst. Dat is handig voor IT-teams en voor gebruikers van Scrum in het bijzonder, omdat deze vaak een kanban-workflow van taken instellen met kolommen voor productbacklog, sprintplanning, huidige sprint, in progress en done.

Pluspunten

  • Gebruikers waarderen de bruikbaarheid en de eenvoudige navigatie met behulp van slepen en neerzetten.
  • Ze waarderen functies voor taakbeheer zoals de mogelijkheid om taken langs een tijdlijn te verplaatsen.
  • Ze zijn positief over het klantenserviceteam, dat snel reageert op vragen en met oplossingen komt.

Minpunten

  • Verbeter de bruikbaarheid en functionaliteit van de mobiele app door tijdrapporten ook op mobiele apparaten te laten zien.
  • Voeg meer integraties met oplossingen van derden toe, zoals Jira en Github.
  • Neem meer functies op zoals de mogelijkheid om subtaken te maken en een taak aan meerdere deelnemers van het project toe te wijzen.

Hoeveel kost GoodDay?

Gratis voor 15 deelnemers aan een project met 1 GB opslag. Upgrade naar ca. € 4,50 per gebruiker per maand voor onbeperkte opslag, 250 deelnemers aan een project en geavanceerde integratie met Slack en Dropbox. Voor het Enterprise-abonnement gelden speciale prijzen en zijn er geen beperkingen wat betreft het aantal gebruikers en opslagruimte.

Goodday taken plannen
Taken plannen met een gantt-grafiek in GoodDay

monday.com: Project- en taakstatus visualiseren

projectmanagement Monday

 

Score: 4.7 sterren op Capterra                      Klantbeoordelingen: 1861

 

monday.com is een oplossing voor project- en urenregistratie met functies zoals projectsjablonen, dashboards voor teamsamenwerking, het delen van bestanden en taakbeheer. Teams kunnen projectdocumenten delen, communiceren door opmerkingen bij taken te plaatsen, projectworkflows maken en bekijken hoeveel tijd er aan taken wordt besteed.

De oplossing biedt bovendien functies voor offerte- en klantbeheer. Dat maakt het een geschikte oplossing voor professionals die met klanten werken, zoals aannemers en architecten, en die tools nodig hebben voor het maken van offertes en contactbeheer.

Pluspunten

  • Gebruikers waarderen het gemak waarmee ze de software kunnen aanpassen en boards, workflows en dashboards kunnen configureren.
  • Ze zijn positief over de rapportagefuncties zoals de mogelijkheid inzicht te krijgen in de teamcapaciteit voor een project met behulp van rapporten voor het toewijzen van resources.
  • Ze waarderen de klantenondersteuning die responsief en behulpzaam is, en snel met een oplossing op vragen van gebruikers komen.

Minpunten

  • Versnel het laden van de software zodat deze ook soepel blijft werken wanneer een groot aantal medewerkers projectdetails moeten bijwerken.
  • Vereenvoudig de prijzen per gebruiker met een basisabonnement voor minder dan vijf gebruikers.

Hoeveel kost monday.com?

Het “Basic”-abonnement begint vanaf ca. € 23 voor vijf gebruikers, met 5 GB bestandsopslag en een onbeperkt aantal projectboards. Het “Standard”-abonnement begint vanaf ca. € 35 voor vijf gebruikers, met 50GB opslagruimte en een onbeperkt aantal activiteitenlogs. Het “Pro”-abonnement begint vanaf ca. € 53 voor vijf gebruikers, met onbeperkte bestandsopslag, tijdregistratie en privé-dashboards. Voor het “Enterprise”-abonnement gelden speciale prijzen, met integratie van eenmalige aanmelding en een-op-een training.

Taken projectplanning monday
Taken bijhouden in monday.com (Bron)

Resource Guru: Inzicht in de beschikbaarheid van teams voor projecten

logo Resource guru

 

Score: 4.5 sterren op Capterra                      Klantbeoordelingen: 154

 

Met Resource Guru kun je personeelsroosters in een project bijhouden, naast andere zaken zoals de beschikbaarheid van apparatuur.

Als oplossing voor projectbeheer biedt Resource Guru functies zoals een ingebouwde kalender waarmee projectmanagers tijdlijnen voor taken kunnen uitzetten. Medewerkers kunnen de aan hen toegewezen taken, de voortgang en deadlines bekijken. Projectmanagers kunnen bovendien de juiste medewerkers aan een project toewijzen door hun vaardigheden te vergelijken met de vereisten voor het project.

Je kunt met Resource Guru ook de beschikbaarheid van medewerkers beheren, zoals het bijhouden van betaalde verlofdagen.

Pluspunten

  • Gebruikers waarderen de eenvoudige interface van de oplossing waardoor teamtaken gemakkelijk te plannen en te volgen zijn.
  • Ze zijn positief over de klantenondersteuning, die adequaat reageert op vragen en wijzigingen doorvoert op basis van de geleverde feedback.
  • Gebruikers waarderen de mogelijkheid om rapporten over het gebruik van resources in projecten samen te stellen en te exporteren.

Minpunten

  • Bied ook mobiele versies van de software aan, bijvoorbeeld in de vorm van iOS- en Android-apps.
  • Zorg voor kortere laadtijden om de software sneller en handiger in gebruik te maken.
  • Maak het mogelijk om meldingen aan te passen zodat gebruikers specifieke tijden voor de ontvangst van updates kunnen instellen.

Hoeveel kost Resource Guru?

Het eenvoudige abonnement begint vanaf ca. €2,20 per gebruiker per maand, met een onbeperkt aantal projecten en absentiebeheer. Upgrade naar ca. € 3,78 per gebruiker per maand voor extra functies zoals rapportages, of naar het “Master”-abonnement voor ca. € 6 per gebruiker per maand voor telefonische ondersteuning en de mogelijkheid om gegevens te importeren.

Resources bijhouden
Gebruik van resources bijhouden in Resource Guru

Welk Trello-alternatief is het beste voor een klein bedrijf zoals het jouwe?

Hieronder zie je een korte samenvatting van de in dit artikel gepresenteerde alternatieven om je te helpen bepalen wat de juiste oplossing voor jouw type bedrijf en behoeften is:

  • Clickup: Deze oplossing is geschikt voor gebruikers die behoefte hebben aan veel verschillende dashboardweergaven voor het bijhouden van projecten, waarbij gebruik kan worden gemaakt van gantt-grafieken en takenlijsten, en niet alleen van kanban.
  • FunctionFox: Deze software biedt functies voor het bijhouden van werkuren, het beheer van projecten en het afhandelen van klantgegevens. Dat maakt de oplossing geschikt voor het bijhouden van klantgebaseerde projecten waarvoor managers rapporten voor factureerbare uren moeten maken.
  • GoodDay: Lijkt in zoverre op Trello dat het werkt met een kanban-board voor het volgen van projecten. De software kan van pas komen voor bedrijven die hun bestaande processen voor projectmanagement willen verbeteren en meer inzicht willen in de prestaties van medewerkers.
  • monday.com: Deze oplossing biedt functies zoals projectkalenders en dashboards voor het bijhouden van taken. Er zijn ook tools voor het maken van offertes die handig kunnen zijn voor architecten en aannemers.
  • Resource Guru: Deze tool heeft gespecialiseerde functies zoals absentiebeheer en het inpassen van resources. Daardoor kunnen projectmanagers de juiste medewerkers aan een project toewijzen op basis van hun beschikbaarheid.

Als je meer wilt weten over projectmanagement, ga dan naar:

Op zoek naar software voor projectmanagement? Bekijk dan de door Capterra opgestelde lijst van de beste software voor projectmanagement.